Ana Sayfa Sağlık 19 Temmuz 2021

Bağırsak florasının vücut üzerindeki 5 inanılmaz etkisi

10 yıldan biraz daha uzun bir müddet öncesine kadar, genel olarak insan bedeninde yaşayan bakterilere karşı ilgi hayli düşüktü ve bağırsak florası, yalnızca sindirim rahatsızlığı yaşadığımızda hatırladığımız bir olguydu.

Lakin bu geçmişte kaldı ve 2007 yılında ABD’nin İnsan Mikrobiyomu Projesi’ni başlatısıyla birlikte dünyanın çeşitli bölgelerinde mikrobiyom araştırmaları arttı. Bizimle birlikte yaşayan mikroorganizmaların sıhhatimiz üzerindeki inanılmaz tesirleri ortaya çıktıkça, mikrobiyota dünya çapında milyonlarca takipçisi olan tartışılmaz bir “yıldız” haline geldi. Lakin bitkilerde, toprakta, sularda bulunan ve soluduğumuz oksijenin üretiminin, bitkilerin büyümesi için azotun toprağa sabitlenmesinin yahut sütün yoğurtlaşmasının ardında bulunan çevresel mikrobiyomu da unutmamalıyız.

Burada bizi en çok ilgilendiren şey, mikrobiyomun hangi durumlarda patolojik ve hangi durumlarda sağlıklı olduğunu bilmektir, zira bilimin kanıtladığı üzere, sağlıklı bir diyet yoluyla bağırsak florasını güzelleştirmek bizim elimizde yahut daha doğrusu ağzımızda.

İşte bağırsak florasının beden üzerindeki kanıtlanmış 5 tesiri:

BAĞIŞIKLIĞI GÜÇLENDİRİR

Potansiyel olarak ziyanlı birçok mikroorganizma bedene yiyecek yoluyla girebilir ve bağırsak bunlar için güçlü bir savunma sistemidir. Bağırsak mukozasında patojenleri tanıyabilen ve bunlarla savaşabilen lenfatik foliküller bulunur. Bağırsaktaki yararlı bakteriler de bu düşmanları etkisiz hale getirmek için laktik asit üzere unsurlar üretebilir. Sıhhatsiz bir diyet, bağırsaktaki yeterli bakterilerin sayısının azalmasına ve sonuçta sıhhatin zayıflamasına neden olur.

Bağışıklık sistemini güçlendirmek için zerzevat, bakliyat, kefir ve yoğurt üzere doğal ve bağırsaktaki düzgün bakterilerin sayısını artıracak lif zengibi besinlerin tüketilmesi tavsiye edilir.

MEMNUNLUK ÜRETİR

Kim kaygı yahut kaygı durumlarında bağırsak rahatsızlıkları yaşamamıştır? Bağırsak, bağırsak-beyin ekseni aracılığıyla beynimizin duygusal merkezi ile daima bağlantı halindedir ve bu, bağırsak bakterilerinin ve psikolojinin birbirini etkilediği manasına gelir. Bağırsak uygunsa, beden yiyeceklerden daha fazla besin emer ve beyin uygun olduğumuzu algılar. Sonuç olarak, bizi güzel bir ruh haline sokan sıhhat hormonu olan serotonin üretimini arttırır. Aksi durumlarda, bağırsak florası depresyonu tetikleyebilir.

KİLO VERMEYE YARDIMCI OLUR

Bağırsak bakterileri hem kilo aldığımızda hem de kilo verdiğimizde kilomuz için belirleyicidir. Burada uzmanlara nazaran “Akkermansia bakterileri” tartışmasız baş karakterdir. Kilo alımını önler, kan kolesterol düzeylerini düşürür ve metabolizmayı uyarır. Yaban mersini yahut nar üzere meyvelerin, bağırsağın daha fazla Akkermansia bakterisi üretmesine yardımcı olduğu bilinmektedir.

Atıştırmalıklar yahut tatlılar üzere fazla şekerli yiyecekler, ekseriyetle bağırsaktaki makus bakterileri besler ve daha süratli çoğalmalarına neden olur, böylelikle kilo almamıza neden olan bir sarmal içine gireriz.

CİLT SIHHATİNİ GÜZELLEŞTİRİR

Cilt, organizmanın içindeki hormonlar, bağışıklık ve metabolik süreçlerin karmaşık etkileşimi gösterir. Bunlar da beslenmemize bağlıdır, bu nedenle yediklerimiz cildi tesirler ve bağırsak floramız dengedeyse onu direkt ciltte yansıtırız.

Pekala, cildimiz için hangi diyet uygundur? Baklagiller bakımından güçlü (lif içeriği için), düşük şeker ve tuz içeren, kekik, zencefil, tarçın , biberiye ve zerdeçal üzere baharatların kullanıldığı kâfi ve istikrarlı bir diyet cilt için uygundur. Bağırsak mikrobiyal çeşitliliğini destekleyen polifenollere sahip balıklar (omega-3 yağ asitleri içeriği nedeniyle), sebzeler ve meyveler de çeşitlendirilerek tüketilmelidir.

UYKUYU KOLAYLAŞTIRIR

Melatonin (uyku hormonu) ve nörotransmitter GABA uyku ve uyanıklık ritmini etkilemektedir. Bu iki unsur beyinde ve bağırsakta yapılır. Bağırsak florasının sıhhatsiz olması, ne melatoninin ne de GABA’nın kâfi ölçülerde üretilmediği için daha düşük bir uyku kalitesine neden olur. Probiyotiklerde bulunan laktik asit ve bifid bakteriler mikrobiyal dengeyi düzgünleştirir ve böylelikle uykuyu düzgünleştirir.

Uzmanlar, bağırsak florasının bileşiminde sağlıklı bir hayat usulünün kıymeti üzerinde ısrar ediyorlar ve bunun fizikî aktivite, toksik hususların tüketiminden kaçınma ve sebzelerin yüklü olduğu istikrarlı bir diyet izleme ile gerçekleşebileceğini söylüyorlar.

Yorumlar (Yorum Yapılmamış)

Yazı hakkında görüşlerinizi belirtmek istermisiniz?

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

Telif hakkı için haber@haberozel.com.tr adresine mail atın 24 ile 48 saat içerisinde haber sistemden kaldırılacaktır. www.haberozel.com.tr
Hazır Site by Uzman Tescil